Most users aren’t willing to switch their email address or mail client just because of privacy. It simply isn’t that much of a priority to most users. Much more important are design, ease-of-use, functionality, reliability and performance. You could argue that this is a sad fact of life, but it’s also very understandable. People are very good at assessing their own personal threat models. Now while having all your data scooped up by the NSA sounds terrifying to us techies, most people see little to no immediate threat in that. There are simply more important things to worry about in everyday life like financial security, the health and well-being of your family, walking the dog, or showing off to your friends by posting a recent selfie on facebook. We are after all human beings with real life concerns and data privacy simply isn’t at the top of our list.
C’est malheureusement ce que je peux observer autour de moi également : la confidentialité fait peur mais ne vend pas. Poster des photos sur Facebook : pas de problème, localiser ses tweets : aucun souci, envoyer toutes ses traces numériques dans un ordinateur américain : who cares?
La perte de confidentialité est acceptée car celle-ci est considérée comme un bien personnel et non comme un bien commun. C’est cet individualisme qui fait que l’on manque de recul. La question n’est pas de savoir ce qu’ils vont faire de mes données mais ce qu’ils peuvent faire de nos données, collectivement. Quels patterns de manipulations sont décelables ? Quels passages à l’acte (d’achat) deviennent prévisibles ? Vous n’avez rien à cacher à titre individuel mais c’est la faiblesse de notre humanité que nous avons à cacher ensemble.