Publications relatives au tag #intimité


Les plus récentes en premier, les 3 premières sont dépliées et ensuite c’est à la demande, bonne exploration !

Retour (2023-09-06)

The app will eventually become obsolete. It’s the plain text files I create that are designed to last. Who knows if anyone will want to read them besides me, but future me is enough of an audience to make it worthwhile.

File over app - Steph Ango (cache)

Je vais revenir délicatement publier par ici. Ces derniers mois ont été… mmh, agités… mais je commence à retrouver un certain équilibre. Beaucoup de phases qui ne s’articulaient pas comme je l’espérais, d’attention trop superficielle mal compensée, au milieu d’une grosse déception qui a laissé des traces profondes. J’aurais au moins appris la différence entre l’inspiration et la manipulation. The Hard Way™. Je suis très reconnaissant envers toutes les personnes qui ont fait que je ne me suis pas senti trop isolé ou vulnérable pendant cette période.

Grâce à un départ, Scopyleft prend une autre dimension et redéfinit ses aspirations collectivement à travers des échanges plus sains et apaisés. Un arbre tombe et de nombreuses autres espèces arrivent enfin à capter la lumière pour proposer un autre paysage, envisager un nouvel écosystème 🌻🐝.


Et puis, j’ai des dizaines d’onglets à partager à mon futur moi.

💭 If you’re more a guess-culture person, asking people for help without knowing their circumstances can feel rude or intrusive. Broadcasting publicly your need for help can feel awkward and vulnerable.

If you’re more of an ask-culture person, the guess-culture example of juggling everyone’s specific scenarios and the historical context of favors probably seems exhausting. Dropping hints in the hopes that you won’t even have to make your request can feel extra passive and manipulative.

Ask vs guess culture (cache)

😔 But really the baseline of web design is so low because there’s a lack of tenderness, care, and empathy. It’s because we don’t see the making of a website as a worthy profession. It’s because we hope to squeeze the last bit of juice from the orange by mulching people in between modals and pop ups and cookie banners.

So how do we do better? How do we take better care of our websites?

Why are websites embarrassing? (cache)

🍏 It would also inject the potential for a slippery slope of unintended consequences. Scanning for one type of content, for instance, opens the door for bulk surveillance and could create a desire to search other encrypted messaging systems across content types (such as images, videos, text, or audio) and content categories. How can users be assured that a tool for one type of surveillance has not been reconfigured to surveil for other content such as political activity or religious persecution? Tools of mass surveillance have widespread negative implications for freedom of speech and, by extension, democracy as a whole. Also, designing this technology for one government could require applications for other countries across new data types.

Apple letter to Heat initiative (PDF, 121Ko)

Réponse(s) (2023-06-06)

The structures of our network commons have concentrated our responses to the forces already pressing against our livelihoods and children and futures. Within their engagement-optimized interfaces, we’ve built ourselves into a standing wave: Abusive posts became network-wide events that require a response not only from moderating authorities, but from every user.

In this machine, silence transmutes to approval of the worst thing happening; via entirely real human needs for signals of safety and support, continuous attention and engagement become mandatory. Simply bad posts are opportunities for demonstrations of prowess. People we agree with become footholds for demonstrating all the subtle ways in which they don’t quite understand.

[…]

Here in my body, I want to be more human in service of a less painfully haunted world. I want ways of being together that let us pay our respects and build different kinds of power. I want to practice being free.

Erin Kissane (cache)

J’étais ceux que je suis.

Je me retrouve de moins en moins sur des plateformes d’échanges instantanés — fussent-elles libres. Cela me confirme que mon problème n’est pas dans l’outil mais dans la qualité des interactions.

J’ai fait un atelier où j’ai dû dire à des personnes que j’estime à voix haute que j’étais profondément injuste et que j’étais OK avec ça. C’était difficile et je n’en mesure pas encore toutes les conséquences.

La résilience de mon vélo passe par ma capacité à le réparer. Avec des tubeless je me sens moins à l’aise, trop d’outillage devient nécessaire pour pallier un confort relatif.

Dans ces moments de repli, la photographie et la poésie (re)prennent une place importance. J’aimerais en accorder plus au dessin et à la musique mais le plaisir semble encore être trop éloigné.

Je me demande parfois si la publication sur le web n’est pas un de mes privilèges de plus.

Je deviens ce que je ne suis plus.

Ombres (2023-02-01)

I’m not a film buff, so I write this from a layman’s perspective. But every time I watch something made before 2000, it looks so beautiful to me—not otherworldly or majestic, but beautiful in the way the world around me is beautiful. And I don’t think I’m just being nostalgic. […]

Most usefully, their hollowness offers, by way of counter-example, a key to what does feel meaningful: texture, substance, imperfection, slowing down, taking the scenic route, natural light, places you can touch, making more considered creative choices, making less.

#132: The contagious visual blandness of Netflix (cache)

C’est une chose que j’ai remarqué aussi et l’essai de Robin Rendle à ce sujet In Praise of Shadows (cache) m’avait particulièrement touché cet été.

Les iPhones, au fil des versions, font de « magnifiques » photographies par exemple mais ce qui est capté de la scène est faible comparé à ce qui est fait en post-acquisition pour qu’elles semblent magnifiquement nettes et contrastées etc. Et ce n’est qu’un début, l’apprentissage et des algorithmes encore plus avancés permettront de rendre chaque photo plus… parfaite dans la négation de son authenticité.

Ma bibliothèque dans macOS Photos (iPhone) ressemble à un magazine, à une façon que d’autres ont choisi pour représenter le monde. Celle qui est dans RAW Power (DSLR) est plus modeste mais correspond davantage aux façons dont j’ai envie d’observer et de partager le monde.

À force de regarder des séries à l’image parfaite, on se met peut-être à fuir la réalité d’un monde qui nous semble hideux dans ses imperfections et ses zones d’ombres.

J’imagine que c’est une réflexion de vieux et que les personnes faisant de l’argentique avaient les mêmes arguments il y a quelques années. J’assume (presque).


😔 We found that GitHub, GitLab, SourceForge, and Bitbucket were collectively linked to 160 times in 2007 and 76,746 times in 2021. In 2021, one out of five publications in the arXiv corpus included a URI to GitHub. The complexity of GHPs like GitHub is not amenable to conventional Web archiving techniques. Therefore, the growing use of GHPs in scholarly publications points to an urgent and growing need for dedicated efforts to archive their holdings in order to preserve research code and its scholarly ephemera.

The Rise of GitHub in Scholarly Publications (cache)